maandag 16 augustus 2010

Once Upon a Time... Digestion

0.5 Sbu

Toen ik mijn vakantievriendin vertelde over wat ik ging doen voor mijn profielwerkstuk vertelde ze mij over dit programma. Er was eens... De mens. Ik kende het niet maar vond al snel een aflevering over de spijsvertering. Wat mij betreft is het wat vergezocht met allemaal poppetjes en ouderwets taalgebruik en de hele wereld lacht de hele tijd, maar ik heb een aantal dingen erbij geleerd.


  • Bij spijsvertering wordt materie omgezet in energie
  • De spieren in de wand van de slokdarm bewegen om het eten te verplaatsen
  • In de zenuwen en hersenen wordt alles geregeld
  • De maag is een grote verwerkingsfabriek waar alles wordt verdeeld en ingedeeld
  • Alle bouwstoffen worden afgebroken in opgelost in de maagsappen
  • Enzymen in de maag zorgen voor de afbraak
  • Elk soort enzym breekt zijn eigen soort bouwstof af
  • Als alles op orde is gaat het door naar de dunne darm
  • In de galblaas wordt gal aangemaakt om het vet te delen
  • In de alvleesklier/pancreas worden er enzymen gemaakt om suiker af te breken
  • In de darmen zitten veel goede bacteriën, zij maken vitamines
  • Als je te veel eet moet je overgeven
  • De voedingsstoffen persen zich door de vlokken en komen zo in het bloed
  • Salmonella zorgt voor voedselvergiftiging, je krijgt het als je je handen niet wast voor het eten
  • Na de dunne darm zijn practisch alleen de vezels en andere afvalstoffen over
  • In de dunne darm worden ze gekneed zodat de wanden de vloeistoffen kunnen verwijderen
  • De blinde darm is helemaal nergens voor nodig behalve voor blindedarmontsteking
  • In de dikke darm is het belangrijk dat er genoeg antistoffen aanwezig zijn want het is de perfecte plaats om te vermenigvuldigen door het vochtgehalte en de warmte 
  • De laatste stap is het elimineren van afval 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten