Posts tonen met het label theorie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label theorie. Alle posts tonen

woensdag 29 december 2010

Smaken

7 sbu

Ik heb heel erg hard moeten werken voor dit level maar ik heb het voor elkaar gekregen.
Toen het eindelijk gelukt was heb ik ook het hele huis bij elkaar gegild van blijdschap.
Ik ben klaar met mijn tweede minigame en daarmee ben ik klaar met het eerste niveau.

Ik heb voor alle vijf de smaken (zoet, zuur, zout, bitter, umami) twee voedingsmiddelen gemaakt (behalve voor zuur). Deze verschijnen met een kans 1 op 5. Je kan de etenswaren verplaatsen en je doel is om de etenswaren op de goede plek op de tong te brengen. (Umami mag overal op de tong).



Dit heeft heel veel moeite gekost omdat
  • Ik alle voedingswaren moest maken
  • Ik de mond moest aanpassen van:
Naar mijn  huidige bovenaanzicht
  • Ik moest zorgen dat als er een smaak verscheen dat deze twee verschillende etenswaren kon voorstellen.
  • En hetgene wat met het meest moeite heeft gekost: Ik moest programmeren dat er een kans 1 op 5 is dat er een smaak verschijnt. Het is me gelukt op de volgende manier:
Oftewel: 
Als er geen smaken meer in het level zijn dan:
komt er smaak zoet met een kans 1 op 5
anders
komt er smaak zout met een kans 1 op 4
etc.

Dit is wiskunde A stof dus voor zover ik weet heb ik dit niet in de les behandeld gehad. Maar tijdens NLT heb ik dit heel even gehad met betrekking tot Entropie. Ik heb toen hulp gevraagd aan Veerle en Katarina en mijn zusje Veronique (Die ik bij deze wil bedanken!)
En deze Nerdfighter maar die heeft alleen maar geleerd wat ik al wist:



Ik ben blij dat mijn eerste niveau nu af is en ik verwacht dat de volgende niveaus veel sneller zullen gaan



woensdag 15 december 2010

PWS verlof

8.5 sbu

Van 10.30 tot 12.00 heb ik gewerkt aan mijn game. Ik ben bezig met het mond level. Ik moet programmeren dat de ogen van de Guide de muis volgen. Dat de kleur van de muis veranderd. Dat de tekst die verschijnt lettertje voor lettertje gaat. Dat er een werkbalk is. etc.
Ik heb deze topics en sites gebruikt
De gamemakerwiki voor GML vragen
Topic dat uitlegt hoe de tekst lettertje voor lettertje verschijnt
Voorbeeld van een vraag in GML. (kleuren)

12.00 heb ik een half uurtje pauze genomen. Ik heb door mijn info gespit en gekeken welke informatie ik kan gebruiken. Verder heb ik een tosti en een eitje gegeten.

12.30 -13.00
Na de lunch liep ik tegen een groot probleem aan. Ik had een heel mooi script geschreven waarmee de letters een voor een in beeld kwamen. Maar ik kon de letters niet laten verdwijnen om er andere letters te laten verschijnen. Om de tekst te verwijderen moest ik eerst weten wanneer de tekst klaar was. En het lukte me niet om die tijd te bepalen.

13.00-14.00
Uit frustratie heb ik een pauze genomen en een beetje rond youtube gesurfd en gesnacked.

14.00-15.00
Ik ben begonnen aan het schrijven van beoordeling 2a+b. Ook dit was redelijk frustrerend omdat volgens het formulier ik al onderzoeksresultaten moet hebben maar die kan ik nog lang niet hebben. Ik kan alleen laten zien wat ik van plan ben en wat voor een game ik gemaakt heb.

15.00-16.00
Ik moet de computer delen met mijn broertje dus ik heb hem de tijd gegeven om ook achter de computer te zitten en ik heb zelf Grey's Anatomy gekeken. Ondertussen heb ik nagedacht over hoe ik het probleem met de letters ga oplossen.

16.00-17.30
Ik heb verder gewerkt aan de game. Ik heb besloten dat het niet zo belangrijk is dat de letters een voor een in beeld verschijnen en ik heb ze tijdelijk vervangen voor een normale tekstbericht. Ik heb vele meters kunnen maken en ben begonnen aan een minigame.

17.30-18.00
Avondeten gegeten.

18.00-19.30
Beoordeling 2 herzien en verbeterd waar nodig. Ik ben erachter gekomen dat het gedeelte waar ik punten verdien voor het uitvoeren van mijn onderzoek 3 op de 21 punten maximaal kan kosten.

19.30-21.00
Ik heb verder gewerkt aan de game. Ik heb vele meters gemaakt. Minigame afgerond. Beloning geregeld. Gezorgd dat de score te zien is. Gezorgd dat de appels elkaar niet in de weg zitten. Na lang zoeken heb ik eindelijk gevonden waarom ik geen sprites en tekst kon tekenen met mijn Control. Ik had het vinkje Visible uitgevinkt en ja... Dan laat hij ook niets zien! Na 20.40 hoefde ik alleen nog de puntjes op de i te zetten. Zoals: Die letters kunnen wel 10 y naar beneden of -3 x naar rechts

maandag 6 december 2010

Eten

3 sbu

Het lijkt alsof ik een lange tijd niet heb getekend maar dat is niet zo. Ik ben gewoon nog niet genoeg tevreden om te laten zien. Ik vond het wel tijd om IETS te laten zien. Ik ben bezig met het maken van eten voor de eerste twee minigames. Voor de tong van alle smaken 2 voedingswaren. Voor het mechanisch verteren kies ik een mooi plaatje.

Suikerspin en Chocolade horen bij zoet.
Kaas en ? horen bij Umami.
Citroen en ? horen bij zuur.
Keukenzout en frietjes horen bij zout.
Witlof en ? horen bij bitter.
Ik mis nog drie belangrijke voedingswaren. 
Ik zat te denken voor umami aan spek of sushi
Bij zuur kon ik alleen maar op zuurtjes, zure matten en manderijntjes komen.
Vroeg fruit is ook vaak zuur maar gerijpt fruit is vaak zoet. Daarom waren appels en druiven geen optie.
Voor bitter zat ik te denken aan koffie of olijven. ook dit is erg subjectief.
Ideëen zijn zeer gewenst in de reacties!

Omdat smaak iets subjectiefs is zal ik alle voedingswaren een gloeiende rand geven met een kleur. Zoals:

Vervolgens wordt er duidelijk aangegeven welke smaak er bij welke kleur hoort.

Zoals je ziet ben ik hier nog niet klaar mee maar ik laat het even rusten.

donderdag 18 november 2010

Tandarts

Ik moest vandaag naar de tandarts voor een routine controle.
Er waren geen problemen en ik had geen gaatjes.
Hij vertelde wel dat ik meer moest vlossen omdat er tandsteen is ontstaan.
Ik vertelde hem over mijn PWS en hij heeft me geholpen.
Hij vertelde hoe het zit met de speekselklieren, er is een röntgenfoto gemaakt van mijn tanden en ik mocht ze bekijken. Daar kon ik heel goed zien dat tanden omhulsels zijn van spieren. Ik heb ook goed de wortels kunnen zien. Het is niet waard  deze 10 minuten op te schrijven. Maar wel waard om te vermelden.

(Dit zijn niet mijn tanden maar ik kreeg wel zo'n soort plaatje te zien)

dinsdag 2 november 2010

Biologieles

We zijn begonnen met het Thema Voeding tijdens Biologie. Tijdens de lessen wordt veel besproken dat ik wil behandelen maar ook veel dat ik te ingewikkeld vind voor de doelgroep.

donderdag 14 oktober 2010

Torso

1 sbu

In het biologielokaal staat een Torso van het menselijk lichaam. Ik kijk er al dagen naar met jeukende vingers. Ik heb gister toestemming gevraagd en mocht er vandaag een uurtje mee "spelen". Het heeft heel erg geholpen om alle organen in mijn handen te houden. Al leken de kleuren me niet erg realistisch. Ik heb foto's gemaakt en aantekeningen. Vervolgens heb ik netjes bedankt voor het lenen. Dit zijn mijn aantekeningen:

Mond

  • De mondholte en de neusholte sluit bijna naadloos aan
  • Er zit veel meer bot in de tand+mondholte dan ik dacht
  • Er zitten wel heel veel grote papillen op de tong
  • Het grootste deel van de mondholte is de tong als de mond gesloten is

Slokdarm

  • In dit geval lijkt de slokdarm geel en soms zelfs blauw. Ik denk dat hij deze kleuren heeft gekregen voor de duidelijkheid en niet echt zo is.
  • Rond de nek zitter er opvallend veel klieren omheen. (lymfeklieren etc.)
  • De spieren zijn in de lengte verdeeld over de  slokdarm.
  • De slokdarm gaat achter langs het hart en de longen
Maag






  • Aan de buitenkant van de maag bevinden zich veel bloedvaten.
  • De maagwand is vrij dik en donker rood
  • De maag heeft een hele licht zalmroze kleur
  • De maagplooien zijn niet in de lengte of breedte zoals ik dacht maar random
Endeldarm
  • De alvleesklier is langgerekt en lijkt net op een blad met bladnerven.
  • De endeldarm loopt onder een bocht
  • Hier beginnen de darmvlokken al
  • De endeldarm heeft dezelfde kleur als de maag
Dunne darm










  • Van buiten is de dunne darm ook zeer roze maar heeft verschillende tinten.
  • Er valt geen patroon/doolhof te ontdekken in de ligging. Ze zijn gewoon all over the place
  • De achterkant is heel rustig en bestaat vooral uit spieren
  • De dunne darm is twee keer zo groot als de maag
Blinde darm
  • De blinde darm heeft een mooie vorm
  • Hij is bijna afgesloten van de rest van de darm op een klein openingetje na
  • De wand is goed geplooid maar anders als in de maagwand
  • Deze kleur is anders dan van de maagwand 
  • De blinde darm dooft uit naar een slangetje en is eigenlijk best groot.
Dikke darm








  • De dikke darm is donkerbruin en zelfs bijna paars
  • In de lengte loopt er een soort van witte streep doorheen.
  • Aan de achterkant komt de blinde darm en de dikke darm richting de endeldarm bijna samen
  • De dikke darm loopt tot ver naar achter terwijl de rest van de spijsvertering zich aan de voorkant van het lichaam plaatsvindt
Endeldarm
  • De endeldarm heeft langerekte plooien in tegenstelling tot die van de maag.
  • De endeldarm is een soort wachtkamer en heeft twee deuren


zaterdag 18 september 2010

Mogelijke vragen

0.5

Ik heb van mevrouw Kobussen haar Biologie voor jou (de biologiemethode die bij onze school wordt gebruikt) voor de onderbouw mogen lenen. Het allereerste hoofdstuk voor de eerste gaat namelijk helemaal over de de spijsvertering. Ik heb naar de diagnostische toets gekeken en de vragen overgenomen waar ik aan zou moeten denken of die ik kan vragen nadat de doelgroep mijn game heeft gespeeld.

·         Is de functie van bouwstoffen het leveren van energie?
·         Is het verstandig niet te veel vet te eten?
·         Is vertering het omzetten van stoffen die niet door de darmwand heen in het bloed kunnen worden opgenomen, in verteringsproducten die wel kunnen worden opgenomen in het bloed?
·         Worden eiwitten en vetten worden beide verteerd?
·         Hoeven suiker en zetmeel beide niet te worden verteerd?
·         Worden verteringssappen gemaakt door klieren?
Komen de enzymen die ervoor zorgen dat de vertering snel verloopt via het voedsel het lichaam binnen?
Komt de darmperistaltiek tot stand door het gelijktijdig samentrekken van kringspieren en lengtespieren in de wand van het darmkanaal?
·         Komt de darmperistaltiek alleen voor in de slokdarm en in de dunne darm?
·         Wordt door de darmperistaltiek de voedselbrij verplaatst?
·         Wordt door de darmperistaltiek de voedselbrij verteerd?
·         Wordt door de darmperistaltiek de voedselbrij vermengd met de verteringssappen?
·         Hoeveel snijtanden zitten er bij een volledig melkgebit in de bovenkaak?
·         Hoeveel kiezen zitten er in totaal in een volledig melkgebit?
·         Hoeveel hoektanden zitten er bij een volledig blijvend gebit in de onderkaak?
·         Hoeveel tanden en kiezen zitten er in een volledig blijvend gebit?
·         Bestaat tandplak uit bacteriën, etensresten en speeksel?
·         Lossen bacteriën in tandplak het tandglazuur op?
·         Kun je tandplak tegengaan door dagelijks minstens één keer op de juiste manier je tanden te poetsen?
·         Kan je door het kauwen je voedsel beter in slikken?
·         Krijg je door het kauwen van voedsel een kleiner oppervlakte?
·         In welk deel van het darmkanaal wordt veel water opgenomen in het bloed?
·         Welk deel van het verteringsstelsel produceert gal?
·         In welk deel van het darmkanaal worden verteringsproducten opgenomen in het bloed?
·         Welk verteringssap emulgeert vetten?
·         Welk verteringssap bevat enzymen voor de vertering van eiwitten, koolhydraten en vetten?
·         Welk verteringssap bevat alleen een enzym voor de vertering van zetmeel?
·         Welk verteringssap bevat alleen een enzym voor de vertering van eiwitten?
·         Welk verteringssap  bevat enzymen die de vertering van eiwitten en koolhydraten afmaken?
·         Welk verteringssap bevat geen enzym?
·         Welk verteringssap bevat een stof die bacteriën doodt?
·         Welk verteringssap bevat slijm waardoor de glijbaarheid van het voedsel wordt verhoogd?
·         Door welk verteringssap worden grote vetdruppel s in kleine vetdruppels verdeeld?

Ik ben nu ook begonnen met het gebruiken van mijn werkplaats. Dus het document met deze vragen staan ook op mijn werkplaats

donderdag 9 september 2010

Klokhuis

0.5 Sbu

Ik heb een aflevering van Het Klokhuis gekeken over POEP en ik heb er heel veel van geleerd. Zij maakten gebruik van hele duidelijke animaties waar je heel veel aan hebt!

En veel mooie metaforen

  • In de maag wordt het eten een soort soep.... Met stukjes erin
  • Je dunne darm is als een soort slimme tuinslang die alle voedingsstoffen uit de drab haalt
  • Aan het einde van de dikke darm zit een soort verzamelzak. De endeldarm
Verder heb ik nog meer geleerd
  • Van mond tot kont duurt 1 tot 3 dagen
  • Je poep is bruin omdat er dode bloedcellen terecht komen die het lichaam niet meer nodig heeft
  • Je poep stinkt omdat de bacterien die het eten verwerken stinkende gassen produceren

Ze houden de informatie leuk door het af te wisselen met humor/muziek en duidelijke metaforen.

zaterdag 28 augustus 2010

Je lijf Je leven

0.5 sbu

Ik heb vandaag "Je lijf je leven" gekeken over de spijsvertering. Het is een programma op Rtl over je lichaam. Worden geleerd zijn:

  • Nadat het eten is fijngemaakt is de mond en maag komt het terecht in de twaalfvingerige darm
  • Je twaalfvingerige darm is twaalf vingers lang
  • De darmen zijn te vergelijken met worsten als je kijkt naar het uiterlijk
  • Vervolgens gaat deze over met een scherpe knik naar de dunne darm
  • Hierna komen de nuchtere darm en de kronkeldarm
  • De dunne darm zorgt ervoor dat alle goede stoffen maar ook de vette stoffen in je bloed komen
  • In je leven krijgen je darmen 65.000 kilo eten en drinken te verwerken
  • De dunne darm zorgt ervoor dat alle bruikbare delen op de goed plek terecht komen
  • Alles wordt gescheiden net als bij de milieustraat
  • De maag is als de portier van de milieustraat
  • In de twaalfvingerige darm worden ijzer en calcium opgenomen
  • Hier worden verteringssappen en gal toegevoegd
  • In de nuchtere darm worden de verkleinde en opgeloste voedingsstoffen opgenomen in het bloed
  • In de kronkeldarm worden de vitamines opgenomen zoals vitamine A, B, E en K
  • Renate Groenewolt let goed op wat ze eet voor een wedstrijd
  • In je darmen zitten honderd duizend miljard bacteriën die de darmflora heten
  • De bacteriën zijn een soort verdedigingmechanisme en ze dragen bij aan verdere vertering
  • De darmflora is als een soort vingerafdruk
  • Je lichaam heeft voedingsstoffen nodig om te groeien, je organen laten werken en energie
  • De vlokken zijn als een soort vingers van een zeeanemoon
  • De dikke darm haalt al het vocht uit de overgebleven resten
Wat ik een geweldig stuk vond was toen de gastronoom met een camera iemands lichaam binnenging om te laten zien hoe het daar uitziet. Je zag het hart kloppen dat net voor de slokdarm zat. Je zag ook de overgang van het wittige slijmvlies van de slokdarm maar het meer rozige van de maag. Je zag de maag met zijn maagplooien en uiteindelijk de twaalfvingerige darm. Je zag ook de overgang van de maag naar de twaalfvingerige darm.
Je slokdarm
Je maag
De overgang van de maag naar de twaalfvingerige darm
De vlokken in je darmen (Als zeeanemoon vingertjes)
Je twaalfvingerige darm
Een maquette van de maag
Een maquette van de twaalfvingerige darm met de alvleesklier



vrijdag 20 augustus 2010

Corpus

2 Sbu

Ik ben vandaag naar het museum Corpus geweest. Het is een museum waar je door het menselijk lichaam kan lopen. Je begint in de knie en gaat langzaam naar boven en komt er bij de hersenen weer uit. Ondertussen wordt je rondgeleid door de stem van Ome Willem. Het was ontzettend leuk en heel erg leerzaam. Van tevoren had ik een paar vragen gesteld waar ik echt antwoord op wilde. Ik heb mijn schrift meegenomen en 6 pagina's vol geschreven met informatie en antwoorden op de vragen.

Welke kleur hebben de organen van de spijsvertering en hoe komen ze overeen met wat ik al heb gezien in de filmpjes?
Bijna alle organen zijn roze of rood. Behalve de nieren, je lever en de dikke darm. Je nieren en lever zijn beide bruin tot donker bruin en je dikke darm is iets lichter roze en neigt soms zelfs naar wit. Dit komt voor een groot deel overeen in de filmpjes die ik heb gezien. Behalve het filmpje over Er was eens... de mens.


Op de foto met de lever
Zijn er leuke metaforen voor functies of organen in de spijsvertering?

  • Je lever is als een chemische fabriek. Ze maakt alle chemische stoffen onschadelijk
  • Je milt is als een opslagtank voor het bloed. 
 Ik kreeg zoveel informatie op me af dat ik alleen deze heb opgeschreven en onthouden.

Wat blijft er over in de dikke darm, ofwel waar bestaat poep uit?
Wat er overblijft in de dikke darm zijn stoffen die het lichaam niet kunnen verteren en dat zijn vezels, afvalstoffen, zouten en water. In de dikke darm wordt het water zo veel mogelijk verwijderd dus poep bestaat uit al deze dingen zonder water.

Wat heb ik geleerd over de Lever en de Pancreas/Alvleesklier?
  • Je lever heeft meer dan 600 taken, maar zijn belangrijkste taak is het onschadelijk maken van afvalstoffen in bijvoorbeeld alcoholische dranken
  • Je alvleesklier maakt per dag 1.5 tot 3 liter enzymen aan
  • Je alvleesklier maakt sap met enzymen aan die suikers, zetmeel en eiwitten omzetten in onder andere glucose dat zorgt voor de energie
  • de eilandjes van Langerhals zitten in de alvleesklier en maken insuline aan om glucose op te slaan
Zijn er ideeën voor spellen in de de maag en dikke darm?
Er was inderdaad een spel wat je kon spelen in de dikke darm. Je stond voor dit spel en je had ballen vast. hiermee kon je op het scherm gooien op de schadelijke bacteriën. Als je de schadelijke bacteriën raakte dan kwamen er onschadelijke bacteriën deze kapot maken. Dit kan ik makkelijk verwerken in een spel.

Hoe maken ze het leren van biologie leuk?
De muziek was heel belangrijk. Toen we daar aankwamen en we de muziek voor het eerst hoorden dachten we het eerst aan de efteling of disneyland. Ze gaven je het gevoel alsof je de coolste attractie/achtbaan ooit betrad. Verder gaven ze onbegrijpelijke dingen een persoonlijkheid. Ze gaven bijvoorbeeld spermacellen met een x chromosoom het uiterlijk van een vrouwtje en met een y chromosoom van een mannetje. Verder gaven ze een rode bloedcel een functie als gids. De bloedcel kon knikken en instemmende geluidjes maken. Tenslotte gaven ze de kinderen niet het idee dat ze aan het leren waren maar dat ze alleen iets verteld werd wat ze misschien leuk zouden vinden.

Welke leuke weetjes heb ik geleerd?
  • Als je je darm zou uitstrekken is deze 1.5 kilometer lang. Maar omdat hij zo geplooid is, is je darm nu 7 meter
  • Je nieren produceren 1 ml plas per minuut. Als je dat wilt berekenen is de formule : je leeftijd +2*30 ml = de maximale inhoudt van je blaas
  • Het zoutzuur in je maag is zo zuur dat het alle bacteriën dood, ook de goede.
  • Je tong is de sterkste spier in je lichaam
  • Met 6 maanden krijg je snijtanden
  • Met 6 jaar begin je, je tanden te wisselen
  • En op je 20ste heb je een blijvend gebit
  • Een volwassene heeft 32 tanden, een kind maar 20
  • De peristaltische bewegingen zorgen ervoor dat je zelfs ondersteboven kan verteren
  • Uitgespreid is je darm zo groot als een tennisveld
  • De hulptroepen van je dikke darm zijn de Probiotica
  • Nederland heeft het schoonste water van de wereld
  • Je ontbijt brengt je stofwisseling op gang
  • Je hebt al dorst als je 2 procent van je vocht verliest
  • Je lichaam heeft 20 aminozuren nodig maar maakt er zelf maar 12 aan. De rest verkrijgt ze door voedsel.

maandag 16 augustus 2010

Once Upon a Time... Digestion

0.5 Sbu

Toen ik mijn vakantievriendin vertelde over wat ik ging doen voor mijn profielwerkstuk vertelde ze mij over dit programma. Er was eens... De mens. Ik kende het niet maar vond al snel een aflevering over de spijsvertering. Wat mij betreft is het wat vergezocht met allemaal poppetjes en ouderwets taalgebruik en de hele wereld lacht de hele tijd, maar ik heb een aantal dingen erbij geleerd.


  • Bij spijsvertering wordt materie omgezet in energie
  • De spieren in de wand van de slokdarm bewegen om het eten te verplaatsen
  • In de zenuwen en hersenen wordt alles geregeld
  • De maag is een grote verwerkingsfabriek waar alles wordt verdeeld en ingedeeld
  • Alle bouwstoffen worden afgebroken in opgelost in de maagsappen
  • Enzymen in de maag zorgen voor de afbraak
  • Elk soort enzym breekt zijn eigen soort bouwstof af
  • Als alles op orde is gaat het door naar de dunne darm
  • In de galblaas wordt gal aangemaakt om het vet te delen
  • In de alvleesklier/pancreas worden er enzymen gemaakt om suiker af te breken
  • In de darmen zitten veel goede bacteriën, zij maken vitamines
  • Als je te veel eet moet je overgeven
  • De voedingsstoffen persen zich door de vlokken en komen zo in het bloed
  • Salmonella zorgt voor voedselvergiftiging, je krijgt het als je je handen niet wast voor het eten
  • Na de dunne darm zijn practisch alleen de vezels en andere afvalstoffen over
  • In de dunne darm worden ze gekneed zodat de wanden de vloeistoffen kunnen verwijderen
  • De blinde darm is helemaal nergens voor nodig behalve voor blindedarmontsteking
  • In de dikke darm is het belangrijk dat er genoeg antistoffen aanwezig zijn want het is de perfecte plaats om te vermenigvuldigen door het vochtgehalte en de warmte 
  • De laatste stap is het elimineren van afval 

zaterdag 24 juli 2010

Encyclopedie van nutteloze feiten

1 sbu

Ik heb een boekje vol met nutteloze feitjes. Ik heb het doorgespit naar feitjes over de spijsvertering en ik kwam deze feitjes tegen. De meeste zijn grappig maar sommige zijn misschien te moeilijk om ze aan de kinderen te leren.

Eten

  • Geroosterde groente zijn slecht voor je tanden
  • Een biertje levert genoeg calorieën op om een half uurtje televisie te kunnen kijken
  • In een onsje peper twee keer zo veel
  • In wilde kersen soms 3000 milligram per ons
  • Bierdrinkers hebben zelden last van diarree
  • Ook pure chocolade helpt tegen diarree
  • Frederik de grote gebruikte champagne om thee mee te zetten
  • Het wereldrecord hotdogeten werd in 2006 gevestigd door de Japanse volksheld Takeru Kobaya ook wel Tsunami genoemd. De toen 27-jarige held verslond niet minder dan 53,8 hotdogs in 12 minuten
  • Dezelfde Japanner is ook houder van het wereldrecord 'koeienhersenen-eten'en 'rijstbal-eten'
  • een broodje hamburger is omgerekend naar het gewicht duurder dan een auto
  • Per jaar consumeert de mens duizend kilo eten en drinken
  • Frisdrank is even slecht voor je hersenen als alcohol
  • Slakken kunnen drie jaar zonder eten
  • Aboriginals lessen hun dorst met opgegraven woestijnkikkers


Tanden

  • George Washington had bij zijn aantreden als president nog slechts twee tanden van zichzelf
  • Maar dat was er dan nog altijd een meer dan Stalin
  • Ter compensatie had Washington een hele collectie exquise kunstgebitten van onder anderen de slagtanden van een olifant, van lood, van een nijlpaard, van een familielid en van een walrus
  • George Washington mocht zijn dienstdoende gebit 's nachts graag in een glaasje port bewaren

Vitamines

  • In een onsje citroen zit 50 milligram vitamine C
  • In regen zit Vitamine B12
  • Te veel vitamine A leidt tot hoofdpijn en misselijkheid
  • Te veel vitamine B tot jeuk
  • Te veel vitamine C tot hormonale problemen
  • Te veel vitamine D tot buikkramp en galstenen
  • Te veel vitamine E tot misselijkheid, braken en maagklachten


Anders

  • Om beter te kunnen duiken slikken krokodillen keien in
  • Casanova gebruikte een varkensdarm als voorbehoedsmiddel
  • De zeester eet in principe altijd buiten de deur doordat zijn maag buiten zijn lichaam is gekeerd bij het verschalken van een oester. Nadat de oester geheel is geconsumeerd slikt de zeester de maag weer in. 


Poep, Winden en Plas

  • De schapen van Australië produceren al flatulerend voldoende m ethaan om dat hele continent van energie te voorzien
  • Koeien stoten per jaar 85 miljoen ton methaangas uit
  • Termieten 150 miljoen ton
  • Om te weten of iemand diabeet is hoef je alleen zijn plas te proeven
  • De zandhaai slikt functioneel lucht in. Hij stoot dat in de vorm van scheten uit, wanneer hij op een zekere diepte wilt blijven.
  • An urine werd in de Oudheid een zeer heilzame werking toegedicht. Witte tanden, zorgenkindjes, hoofdpijn en de meeste vrouwenkwaaltjes. Urine hielp.
  • Maar ook slangenbeten, oogkwalen, zonnebrand, jicht en steenpuisten. Vroeger plaste je er even op en klaar was kees.
  • Struisvogels houden hun voeten koel door er op te plassen
  • Voor de uitvinding van het toiletpapier werden vaak schelpen of stenen en soms een bundeltje stro gebruikt om de bilnaad schoon te vegen
  • Het was een privilege om uitgenodigd te worden als je het sfeertje mocht snuiven bij de stoelgang van Lodewijk
  • Vezels in voedsel zorgen voor vreselijke winden
  • In een beetje scheet zit 59 procent stikstof, 21 procent waterstof, 9 procent kooldioxide, 7 procent methaan en 4 procent zuurstof
  • Vissen verpakken hun scheetjes netjes in zakjes stront
  • Een beetje man verblijft 45 seconden op het toilet
  • Een beetje vrouw 79 seconden


vrijdag 23 juli 2010

Waanzinnig om te weten

0.5 Sbu

Ik vond in de boekenkast het boek "Waanzinnig om te Weten - Bloed botten en de rest van je Body" door Nick Arnold. In dit boek vond ik heel wat leuke feitjes over de spijsvertering, namelijk:

  • Dagelijks produceert je lichaam: 1-2 liter speeksel; 1-1.5 liter maagsappen; 1-1.5 liter uit de alvleesklier; 600-800 ml leversappen; 1-1.5 liter alvleessappen en 2.5 liter darmsappen dat is in totaal meer dan 7 liter per dag!
  • Hoe warmer je lichaam is hoe beter de spijsvertering gaat. Maar als je lichaam boven de 60 graden is stopt plotseling alles
  • Je lichaam heeft: Vezels, Eiwitten, Vitamines, Koolhydraten; Vetten en Suikers nodig
  • Darmen verteren voedsel en nemen al het bruikbare op
  • Je darmen zijn ongeveer 8 meter lang
  • Niemand weet waar de huig voor dient maar het maakt het slikken makkelijker
  • Als je lacht beweegt je huig waardoor je drinken weer uit de neus naar buiten komt
  • Je verhemelte bestaat uit zachte cellen. Als deze afsterven komen ze in je speeksel en slik je ze door
  • Je tongriem zorgt voor het bloed in je tong en daarmee de energie
  • Tandplak is een laag bacteriën. Tandplak is niet goed
  • Je strotklepje zorgt ervoor dat je eten niet in je luchtpijp komt. Als dit wel zo is moet je hoesten
  • Je slokdarm is 25 cm meter lang en je eten reist hier in 9-13 seconde doorheen.
  • Het eten blijft gemiddeld 3 uur in je maag
  • Als je bloost, dan wordt je maag ook rood
  • Als je boos wordt, wordt je maag ook rood maar gaat ook trillen
  • Een rommelende maag komt van borrelende gassen
  • Iedere 20 seconden trekt je maag samen
  • Eten blijft 6 uur in je darmen en beweegt met een snelheid van 2.5 cm per uur
  • Een slijmwand in de darmen zorgt ervoor dat je jezelf niet verteerd
  • Enzymen komen uit de mild en de lever
  • Voedingsstoffen gaan in de darmvlokken
  • De blinde darm doet niets
  • De dikke darm is er om vocht uit je uitwerpselen te verwijderen
  • Overgeven is een reflex van de maagwand
  • Poep bestaat uit 75 procent water
  • Tweederde van het vaste deel van de poep bestaat uit onverteerde etensresten en eenderde uit bacterien
  • Je moet oppassen als je iemand darmen opensnijd omdat er ooit een gasexplosie is ontstaan van deze actie

donderdag 22 juli 2010

Magic Schoolbus en Schooltv


1 Sbu

Ik heb daarnet een aflevering van de Magic Schoolbus gekeken. Omdat ik wilde wat de kinderen net onder mijn doelgroep geleerd wordt over de spijsvertering op een leuke manier.
De dingen die ik geleerd heb zijn:

  • De eerste stap in spijsvertering is kauwen, dit is de mechanische vertering
  • In de mond wordt het eten in hele kleine stukjes gemalen
  • Nadat het eten wordt doorgeslikt komt het in de slokdarm
  • De slokdarm transporteert het eten naar de maag
  • De maagwand bevat plooien
  • Eens in de zoveel tijd trekt de maagwand samen
  • In de maag zitten zuren en andere chemische goedjes die het eten tot een vloeistof maken
  • Na de maag kom je in de dunne darm
  • De want van de dunne darm bestaat uit vlokken die de bouwstoffen opzuigen als een spons
  • Als de vlokken de voedingsstoffen hebben opgezogen komen ze in de bloedsomloop
    ("Net als een pizza bezorgers maar dan leveren ze energie" : Ralphy)
  • Na de dunne darm komt de dikke darm
  • In de dikke darm stinkt het heel erg en is het een stuk droger
  • Hoe verder je de dikke darm in gaat hoe droger het wordt omdat de wand het vocht opneemt.
  • Na de dikke darm beland je in de WC
  • De spijsvertering vindt plaats in het donker
  • De spijsvertering duurt meer dan 10 uur
  • De dunne darm breekt ook dingen af
  • Als je overgeeft gaat het proces andersom

Van de Schooltvbeeldbank met als doelgroep groep 7 en 8 heb ik geleerd
  • Je spijsverterings organen zijn: Je slokdarm, de maag, de dunne darm, en de dikke darm
  • Tijdens het kauwen komt er speeksel bij het eten, dit is chemische vertering
  • Vervolgens gaat het eten in de slokdarm. Daar wordt het eten doorheen geperst naar je maag
  • Het eten blijft een tijdje in de maag.
  • Je maag maakt maagsappen aan die enzymen bevatten die stoffen in het water kunnen oplossen
  • Hoe fijner het voedsel is gekauwd hoe beter de enzymen werken
  • Er zitten plooien in de wanden van de maag om het voedsel te helpen verteren
  • Vervolgens gaat het eten naar de dunne darm en dikke darm
  • De dunne darm is de hele tijd in beweging. Het eten wordt daar verteerd zo kunnen voedingsstoffen door de wand.
  • In de darmwand zitten veel kleine bloedvaatjes vanwaar de voedingsstoffen het hele lichaam door kunnen.
  • Zonder vezels wil je darm niet goed meer kneden
  • In de dikke darm wordt het water uit de inhoud gehaald en in het bloed getransporteerd
  • Tenslotte gaat het eten naar de einddarm en de wc in