Posts tonen met het label gesprekje. Alle posts tonen
Posts tonen met het label gesprekje. Alle posts tonen

donderdag 20 januari 2011

Gesprekje bijna klaar

0.5 sbu

Ik heb daarnet een gesprekje gehad met meneer van der Velden. We hebben de resultaten van de toets besproken en tot de conclusie gekomen dat we toch maar een hele kleine steekproef heb gedaan. Verder hebben we besproken wat we van mevrouw Kobussen kunnen vragen voor een klein verslagje over mijn prestatie als een soort evaluatie. Ik heb mijn enquête uitgeprint en meegenomen en hij heeft er even naar gekeken. Ik heb verteld over mijn ervaringen en wat ik denk dat mij nog te doen staat. Ik vroeg wat hij precies van mijn verslag verwachtte en hij zei dat het goed genoeg is om het verslag op het weblog te houden. Ik denk dat het wel meer kost, zeker als ik me wil opgeven voor een wedstrijd. Verder heb ik gevraagd of hij een beetje Gamemaker kan leren zodat hij kan kijken hoe ik mijn spel heb geprogrammeerd en het op de juiste waarde kan schatten. Al zei hij dat hij dat hij daar geen probleem in zag.
Tenslotte was zei hij dat hij blij was dat ik mijn profielwerkstuk zo serieus neem.

De volgende stap is een conclusie schrijven en het vragen van een verslagje van mevouw Kobussen.

Ik vind het leuk om nog even te vertellen hoe mijn site/spel bezocht wordt:

Dit blog is sinds hij online is gezet 
337 keer bezocht
het spel is:
139 keer gespeeld
en de enquête is 
48 keer ingevuld

maandag 13 december 2010

Afspraak Lesgeven

Meneer van der Velden heeft me aangeraden om sneller contact te zoeken met mevrouw Kobussen voor een les in de eerste klas.

Ik heb haar vandaag benaderd en ze was erg behulpzaam. Ze heeft mijn blog gevolgd en stelde zonder problemen niet één maar twee eerste klassen beschikbaar. Ze stelt voor als "controlegroep" (voor zover er een controle groep kan zijn) een normale klassikale les te geven (met powerpoint). En aan de andere groep een les te geven met de game. Ik geef de lessen zonder van te voren te melden dat er een toets komt.Uiteindelijk vergelijk ik de resultaten en volgens de hypothese liggen de resultaten bij elkaar in de buurt of die van de game zelfs hoger.

De datum volgens de planner wordt (Deze datum is goedgekeurd)
14 januari 1ste en 3de uur
Deze datum is ideaal omdat ik dan een week (eigenlijk 2) heb na de vakantie om de game af te ronden de les te schrijven en te debuggen. En na de les twee weken heb om mijn HELE PWS af te maken

dinsdag 7 december 2010

Gesprekje beoordeling 1b

Ik heb vandaag mijn gesprekje over beoordeling 1b gehad. Meneer van der Velden was denk ik erg tevreden. Hij vond alleen dat ik me meer moet verdiepen in hoe ik de leerlingen ga testen. Hij vind ook dat ik een stuk sneller moet beginnen in het benaderen van Mevr. Kobussen om een les te geven.

Ik dacht de hele tijd dat ik eerst alle plaatjes moest hebben voordat ik kon beginnen, maar ik ben erachter gekomen dat dat helemaal niet nodig is. Ik kan ook eerst het level van de mond maken tot hij perfect is en dan het level van de maag etc. Dat is ook heel handig als ik mijn idee wil voorleggen aan de lerares.

Ik moet nog goed nadenken over hoe ik de leerlingen ga testen. Meneer van der Velden raadt me aan om dit met Mevr. Kobussen te overleggen.

Verder hebben we samen bedacht dat je in het laatste level WCpapier en een parachute moet hebben.

We hebben ook een goed idee bedacht voor een level in de maag. Je wilt leren dat de maag kneed. Je moet dus de wanden ontwijken. Als je tegen de wanden aan komt dan ben je af en moet je op nieuw beginnen.

vrijdag 1 oktober 2010

Creatief gesprek

0.5 sbu

Vandaag kwamen alle mensen bijeen die een creatief profielwerkstuk hebben bij Mevrouw Bakker. Ze heeft ons uitgelegd dat het maken van een creatief profielwerkstuk vaak meer werk is en dat het huidige nakijk-model goede creativiteit niet waardeert. Verder hebben we van elkaar gekeken waar de profielwerkstukken over gaan om te kijken of het mogelijk is om elkaar te helpen.
De feedback van de andere leerlingen waren erg positief en sommige zelfs jaloers.
Ik ben erachter gekomen dat ik goed op schema lig en dat ik misschien zelfs een moodmap moet bijhouden. Meneer van Heusden heeft op Teletop online mindmapsoftware, misschien moet ik daar eens gaan kijken.
Wat ook erg duidelijk werd was dat het helemaal niet zo erg is om een profielwerkstuk te laten mislukken en dat dit nog best vaak gebeurt. Zolang je een goed proces bijhoud kan het je nog een goed cijfer opleveren. Ze noemde daarbij als voor beeld een meisje die een game wilde maken en dat ze uit het niets begon. Ik raakte daar een beetje in de war van en zelfs een beetje bang maar het bleek dat dit meisje niet eens kon programmeren en verwachte dat ik een half jaartje te leren. Daarin loop ik dus voor.

Verder stond er vandaag dit artikel in de krant (het AD) over een online leeromgeving namelijk Squla. Komen leerlingen thuis en spelen spellen terwijl ze leren. Verder hebben hun ouders de kinderen opgegeven en kunnen de kinderen een soort airmiles verdienen om spullen te kopen. Ze hebben ook nog de mogelijkheid om met hun vrienden te praten. Deskundigen zijn nog heel erg sceptisch omdat dit onderzoek zeer kleinschalig (300 ouders) is gedaan en dus niet zo betrouwbaar. Er zijn wel ruim 6.000 aanmeldingen door leerlingen.

dinsdag 21 september 2010

PWS voorlichting

1 sbu

Toevallig hadden we vandaag ook voorlichting over het maken van een PWS door meneer Rasing en de mediathecaresse.

We hebben geleerd:

  • Dat het heel belangrijk is om je bronnen te checken voordat je ze verwerkt.
  • Dat je kwalitatief en kwantitatief onderzoek hebt en dat de eerste te snel naar subjectief neigt
  • Dat je op google een functie hebt dat een woordweb creëert 
  • Dat er een moment komt dat je genoeg hebt verzameld en over moet gaan op het verwerken van je proces, en dat dit moment moeilijk te bepalen is omdat je verder wilt met je onderzoek
  • Dat je van tevoren een lijst moet opstellen met benodigdheden
  • Dat het heel belangrijk is voor je begeleider dat je altijd weet wat je aan het doen bent (gelukkig houd ik een blog bij!)
  • Dat je ,als je je vraag goed stelt, altijd een antwoord kan vinden in de bibliotheek
  • Dat je er rekening mee moet houden dat mensen je niet willen/kunnen helpen (al dacht ik dat dit meer te maken had met een maatschappelijk probleem)
  • Dat een onderzoek, een onderzoek is als iemand anders je proef kan herhalen en dezelfde resultaten krijgt (al denk ik dat, dat heel moeilijk wordt in mijn geval)
  • Dat je een hypothese moet hebben die je later bij kan stellen
  • Dat je alles op tijd moet inleveren omdat je anders punten aftrek krijgt!
En nog heel wat meer maar ik denk dat dit het belangrijkst is voor nu

Voortgangsgesprekje

0.5 sbu

Na wat puzzelen heb ik eindelijk een gesprekje gehad met mijn begeleider. Ik had van tevoren opgeschreven wat ik wilde vertellen en vragen en de feedback was super positief, wat me weer goede zin geeft om weer verder te gaan.

We hebben de onderzoeksvraag aangescherpt tot:

Kan mijn/de game een theoretische biologieles vervangen?


De deelvragen zijn nu niet meer zo ingewikkeld en worden waarschijnlijk iets van:
Welke muziek is er nodig voor de game?
Welke plaatjes zijn er nodig voor de game?
Wat vinden de kinderen van de game?

Verder heb ik mijn ideeën voorgelegd en die zijn heel positief ontvangen. Ik had alvast een deel van een storyboard gemaakt, maar deze laat ik pas zien op mijn blog als ik die helemaal tip top in orde heb. Maar het kwam in principe neer op deze Horrible Histories game

Ik liep vast omdat er een doel nodig was om de game te spelen. Met wat brainstormen kwam meneer van der Velden met een heel leuk idee: Om door te gaan naar het volgende level moet je de benodigdheden verzamelen om in het volgende level te komen. Als je naar de maag wilt moet je bijvoorbeeld een boot hebben om te kunnen blijven varen in het maagzuur en een paraplu die je beschermt tegen de naar beneden vallende voedselbrij en maagzuur. Als je bijvoorbeeld naar de dunne darm wilt moet je een duikset vinden omdat het in de dunne darm erg vochtig is en flippers om je voort te bewegen etc. Met deze ideeën kan ik weer helemaal verder.

Verder hebben we het pakket van eisen bekeken en dat ziet er goed uit. Het pakket van eisen staat hier.

woensdag 30 juni 2010

Biologie gesprekje

0.5 sbu

Ik ben vandaag even bij Meneer van Kessels geweest voor het kiezen van mijn onderwerp. Ik wilde zeker weten dat ik een onderwerp koos voor mijn game waar veel over te leren was. En ik wilde ook zeker weten dat ik geen onderwerpen niet koos omdat ik niet wist dat die bestonden. We zijn samen door wat biologieboeken van de onderbouw gebladerd. Er kwamen onderwerpen langs zoals; voortplanting; afval, planten, dieren, ordening, immunisatie, ademhaling, spijsvertering en milieu en vele andere. Het leuke was dat ik bij de onderwerpen van Mr. van der Velden dacht hier kan ik juist iets mee maken. Maar bij de onderwerpen van Mr. Kessels dacht dat ik daar juist niets mee kan maken.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn onderwerp Spijsvertering gaat worden met als tweede keus Immunisatie.

dinsdag 22 juni 2010

Eerste Gesprekje

1 sbu

Ik heb een gesprek gehad met mijn PWS begeleider. We zaten in E4 . We hebben het gehad over wat er wordt verwacht. We hebben vooral ervoor gezorgd dat ik het niet te breed benader. We zijn tot de conclusie dat de focus niet zo sterk op het testen moet liggen maar meer op het spel zelf. Ik heb hem de gamemakersoftware laten zien en laten zien hoe hij het kan downloaden. Het belangrijkste is dat ik nu een proces/thema kies van de biologie. Wat ook heel belangrijk is dat ik een pakket van eisen maak voordat ik ga beginnen.

zaterdag 1 mei 2010

Gesprekje met Mevr. Bakker

0.5 Sbu

Nadat ik een woordweb heb gemaakt met dingen die ik leuk vind en mijn ideeen voor een profielwerkstuk denk ik dat ik iets wil doen met serious games.
Ik had vandaag in de pauze afgesproken met mevr. Bakker om te praten over het profielwerkstuk. Ik denk dat zij de beste keuze is om naartoe te stappen omdat het maken van een game behalve technisch toch wel een heel creatief proces is. Ik had me alvast voorbereid en wat spellen opgezocht om te laten zien wat ik kan en te laten zien wat er mogelijk is. Ik heb haar spelletjes van Spele.nl laten zien en haar overgehaald waarom het een goed thema is voor een PWS. Zij was eerst bezorgd dat ik er niet genoeg tijd in kon stoppen en toen dat ik er juist  te veel tijd in ging stoppen. Ze zei dat het misschien een goed idee is om in de vakantie te beginnen omdat het dan niet veel tijd in beslag gaat nemen van mijn huiswerk. 

Dit zijn de links die ik heb laten zien:

dinsdag 16 maart 2010

PWS Voorlichtingsmiddag

1 sbu

We zijn vandaag allemaal naar de aula gedirigeerd voor een voorlichtingsmiddag.
Meneer Rasing vertelde over wat er allemaal mogelijk is met een profielwerkstuk en wat je ervan kan verwachten. Wat er allemaal eerder is gedaan. We hebben een boekje gekregen met regels en met een punten verdeling en alles wat je maar kan wensen.
Nu moet ik mijn lijstje erbij pakken met alles wat ik wil gaan doen. Het wordt moeilijk om er een te kiezen die ik leuk vind, die ik kan en die mag. Ik weet nu wel al dat ik in mijn eentje wil werken want ik ben niet zo'n goede partner ^-^...
Ik denk dat ik morgen maar naar de presentatie ga. (Ik ben inderdaad naar de presentatie gegaan)