Posts tonen met het label uiterlijk. Alle posts tonen
Posts tonen met het label uiterlijk. Alle posts tonen

vrijdag 7 januari 2011

Vernieuwd blog, Bijna afgerond

4 sbu

Ten eerste ben ik over de magische 80 uur heen. Wat heel spannend is.
Ten tweede heb ik mijn blog aangepast. Mijn blog gaat straks heel veel bezocht worden en het voelt voor mij alsof er heel veel mensen bij mij thuis op bezoek komen dus ik heb mijn blog aan gepast van:
naar wat het nu is. Ik vond het heel eng om te doen omdat ik de andere lay-out zo gewend ben maar ik vind dit toch wel een verbetering.

Ik heb natuurlijk ook verder gewerkt aan de game. Langzaamaan begin ik alle vertrouwde cheats eruit te verwijderen en de puntjes op de i te zetten. Ik heb een laad scherm gemaakt en een icon, die je ziet mocht je het spel op je desktop installeren. Ik heb ook een startscherm/uitleg gemaakt en een eindscherm.

Ik houd al dagen lang een lijstje bij met dingen die ik niet moet vergeten, en het lijstje is al bijna helemaal afgechecked. Ik moet alleen nog een minigame voor in de dikke darm en dan gaat hij de lucht in!

Rond een uur of 5 was er toch wel een spannend moment omdat ik ontzettend veel serieuze foutmeldingen kreeg. Deze heb ik toen maar negeert maar ik vond het best naar. Nadat ik mijn tientallen programma's en mijn computer had afgesloten bleek de foutmelding weg te zijn. Ik bleek gewoon te veel dingen tegelijk te doen.

donderdag 6 januari 2011

Slokdarm

2 sbu

Ik heb vandaag niet zoveel kunnen doen maar dit is wat ik gedaan heb.

Ik heb een slokdarm level gemaakt. Je hoeft daar niets te doen behalve het verhaaltje lezen en wachten tot je in de maag beland bent.
Verder heb ik nieuwe items moeten maken om te verzamelen in de dikke darm. Ik heb deze in de context geplaatst en dan krijg je dit:
Ik heb al een deel van de dikke darm weetjes geplaatst maar nog lang niet alles.

Maar vooral heb ik gedebugged en foutjes eruit gehaald.

woensdag 5 januari 2011

Ruim 3/4de AF

7 sbu

Ik heb vandaag weer veel meters gemaakt en ik ben er heel tevreden over.
Ik heb mijn wekelijkse tussenuur aan mijn profielwerkstuk besteed. Wat we toch wel een wonder mogen noemen omdat op school enorme ICT chaos heerst en ik de enige in de mediatheek was die iets kon doen omdat ik al mijn bestanden op mijn USBstik heb staan. Ik heb daar samen met Debbie een minigame geprogrammeerd voor de maag. De minigame is volgens een idee wat we tijdens een gesprekje hebben verzonnen maar ik had niet zo'n goed idee hoe ik dit kon uitwerken en ik heb er geen tijd aan verdaan zonder dat ik echt wist wat ik wilde. Voila:
De wanden komen op je af en deze moet je ontwijken. Vervolgens moet je alle balletjes oppakken.

Nu deze game af is betekent het dat ik alleen nog een minigame voor de dikke darm en de dikke darm zelf moet uitwerken. Dit betekend dat ik op ruim 3/4de ben en ik kan zeggen dat ik de game toch wel op vrijdag 7 januari af kan hebben.


Over de dikke darm gesproken. Ik heb gister en vandaag de achtergrond van de dikke darm gemaakt:
 En dit is het eindresultaat:
Ik heb het geluk gehad dat het deze keer is gelukt met het filmen. Dus bij deze ook het filmpje dat ik heb gefilmt tijdens het maken van deze achtergrond. De kwaliteit is slecht tot zeer slecht maar geeft je wel een idee van hoe ik deze plaatjes maak en hoeveel tijd daar wel niet in zit.

Verder is er nog een rede voor een feestje want ik heb vanmiddag mijn HONDERDSTE object in mijn game geplaatst, wat ik toch best bijzonder vind. Als er tijd over is kan ik wel in mijn verslag dit soort weetjes zetten.

Nu er een groot deel van het spel te spelen valt en ik in de tussentijd niet zoveel kan doen tot ik een goed idee heb voor een spel in de dikke darm en hoe ik deze kan uitwerken speel ik het spel opnieuw en opnieuw. Ondertussen houdt ik een lijstje bij met dingen die ik tegen kom. Zo haal ik tijdelijke cheats en grove fouten uit mijn spel. Voorbeelden van dingen die ik tegen kom zijn.
  • Spellingsfout
  • Ontbreken van uitleg
  • Zichtbare onzichtbare muren
  • Rare meerkeuzevragen
  • Verkeerde opvolging
  • Onterecht recht om naar het volgende niveau te gaan
  • Controls die opeens niet werken
  • etc. etc.
Tenslotte heb ik nog deze site gevonden. http://gamejolt.com/ De site werkt in principe net zoals yoyogames.com waar ik mijn spel op zet maar zonder wachttijd voor een virusscanner. Maar met veel reclame en zonder garantie dat alles wat je download zonder virus is. De wachttijd komt me goed uit. Maar dit is duidelijk een spelletjessite en ik betwijfel of ik dit wel op school kan besturen maar dat zullen we morgen zien. Als het internet het eindelijk doet...






vrijdag 31 december 2010

Maag

2+3 sbu

Ik ben gister 3 uur bezig geweest om de puntjes op de i te zetten bij het mond niveau. Ik vind dat dat wel heel lang duurt en ook dat de deadline (en mijn verjaardag) gevaarlijk dichtbij komt. Dus ik heb besloten om veel meters te maken.
Ik heb mijn instelling "Zo kan ik het ook heel mooi maken, en zo kan ik dit heel vernuftig oplossen"  naar "Er is een moeilijkere manier om dit oplossen maar ik gebruik de gemakkelijkere manier zodat ik mezelf veel tijd bespaar"
Ik begin ook veel meer tijd achter de computer te claimen aangezien ik deze computer met mijn broertje moet delen en ik het een geldige reden vind om mijn broertje van zijn youtubefilmpjes te plukken voor mijn game.

Met deze instelling heb ik vandaag 3 uur gewerkt en ik heb vandaag inderdaad heel wat meters kunnen maken.
Ik heb een level die er helemaal zwart uitziet en waar je op het lichtknopje moet drukken.
Maar ik ben ook al begonnen met het maaglevel.
Dit level gaat verrassend snel omdat ik zoveel werk in het vorige level heb gestopt. Verder hoef ik hier maar 1 minilevel te maken. Over minilevels gesproken. Mijn zusje stond erop om mijn spel te testen (Terwijl ik duidelijk alles nog moet perfectioneren) en ben erachter gekomen dat mijn minilevels toch veel moeilijker zijn dan ik dacht. Ik kan dat zelf slecht inschatten omdat ik de levels constant overnieuw moet spelen om ze te testen en hier dus een bepaalde handigheid in creëer. 


woensdag 29 december 2010

Smaken

7 sbu

Ik heb heel erg hard moeten werken voor dit level maar ik heb het voor elkaar gekregen.
Toen het eindelijk gelukt was heb ik ook het hele huis bij elkaar gegild van blijdschap.
Ik ben klaar met mijn tweede minigame en daarmee ben ik klaar met het eerste niveau.

Ik heb voor alle vijf de smaken (zoet, zuur, zout, bitter, umami) twee voedingsmiddelen gemaakt (behalve voor zuur). Deze verschijnen met een kans 1 op 5. Je kan de etenswaren verplaatsen en je doel is om de etenswaren op de goede plek op de tong te brengen. (Umami mag overal op de tong).



Dit heeft heel veel moeite gekost omdat
  • Ik alle voedingswaren moest maken
  • Ik de mond moest aanpassen van:
Naar mijn  huidige bovenaanzicht
  • Ik moest zorgen dat als er een smaak verscheen dat deze twee verschillende etenswaren kon voorstellen.
  • En hetgene wat met het meest moeite heeft gekost: Ik moest programmeren dat er een kans 1 op 5 is dat er een smaak verschijnt. Het is me gelukt op de volgende manier:
Oftewel: 
Als er geen smaken meer in het level zijn dan:
komt er smaak zoet met een kans 1 op 5
anders
komt er smaak zout met een kans 1 op 4
etc.

Dit is wiskunde A stof dus voor zover ik weet heb ik dit niet in de les behandeld gehad. Maar tijdens NLT heb ik dit heel even gehad met betrekking tot Entropie. Ik heb toen hulp gevraagd aan Veerle en Katarina en mijn zusje Veronique (Die ik bij deze wil bedanken!)
En deze Nerdfighter maar die heeft alleen maar geleerd wat ik al wist:



Ik ben blij dat mijn eerste niveau nu af is en ik verwacht dat de volgende niveaus veel sneller zullen gaan



maandag 27 december 2010

quiz

2 sbu


Ik loop heel erg vast met het maken van de tweede minigame dus ben ik maar doorgegaan met het maken van een script voor de quiz en ik ben er heel trots op.
Ik heb het voor elkaar gekregen om een quiz te maken waar ik in totaal voor altijd maar 5 objecten hoef te gebruiken. 4 knoppen en een control. Het script ziet er zo uit:



if Vraagnr=1
{if knopA.MPC=1
{effect_create_above(ef_firework,421,300,2,65280);
knopA.MPC=0;
Vraagnr=2;}
if knopA.MPC=2 or knopA.MPC=3 or knopA.MPC=4
{effect_create_above(ef_firework,421,300,2,255);
knopA.MPC=0}
}


if Vraagnr=2
{if knopA.MPC=4
{effect_create_above(ef_firework,421,300,2,65280);
knopA.MPC=0;}
if knopA.MPC=1 or knopA.MPC=2 or knopA.MPC=3
{effect_create_above(ef_firework,421,300,2,255);
knopA.MPC=0}
}


Waarbij Vraagnr en MPC variabelen zijn die ik zelf aanpas. 
In combinatie met dit script:



if Vraagnr = 2
draw_set_color(16777215);
draw_set_font(font1);
draw_text_transformed(32,32,"Hoe oud is Mariska?",1,1,0);
draw_text_transformed(112,384,"81",1,1,0);
draw_text_transformed(570,384,"18",1,1,0);
draw_text_transformed(112,560,"32",1,1,0);
draw_text_transformed(570,560,"17",1,1,0);


De quiz ziet er op dit moment zo uit



woensdag 22 december 2010

Dunne Darm achtergrond

3 sbu

Ik had de papieren versie al een lange tijd klaarliggen om ingekleurd te worden maar ik ben er vandaag eindelijk aan toegekomen.
Ik heb mijn kunsten met camstudio gefilmd. Ik kwam helaas over het uur met mijn opname en daarom raakte het programma helemaal in de war en daarom ben ik alle gegevens verloren. Volgende keer gaat het hopelijk beter.

Hier is het resultaat:
Ik vraag me af of ik het plaatje niet moet spiegelen....


woensdag 15 december 2010

Prototype game

Hier is een voorproefje van hoe de game eruit gaat zien.
Het is het eerste niveau namelijk de mond.
Er zit al één minigame in die je kan spelen.
Als je er genoeg van hebt druk je op het kruisje.



Op teletop staat mijn gamemakerbestand. Voor degene die niet op teletop kunnen. Dit is hoe hij er ongeveer uitziet:




maandag 6 december 2010

Eten

3 sbu

Het lijkt alsof ik een lange tijd niet heb getekend maar dat is niet zo. Ik ben gewoon nog niet genoeg tevreden om te laten zien. Ik vond het wel tijd om IETS te laten zien. Ik ben bezig met het maken van eten voor de eerste twee minigames. Voor de tong van alle smaken 2 voedingswaren. Voor het mechanisch verteren kies ik een mooi plaatje.

Suikerspin en Chocolade horen bij zoet.
Kaas en ? horen bij Umami.
Citroen en ? horen bij zuur.
Keukenzout en frietjes horen bij zout.
Witlof en ? horen bij bitter.
Ik mis nog drie belangrijke voedingswaren. 
Ik zat te denken voor umami aan spek of sushi
Bij zuur kon ik alleen maar op zuurtjes, zure matten en manderijntjes komen.
Vroeg fruit is ook vaak zuur maar gerijpt fruit is vaak zoet. Daarom waren appels en druiven geen optie.
Voor bitter zat ik te denken aan koffie of olijven. ook dit is erg subjectief.
Ideëen zijn zeer gewenst in de reacties!

Omdat smaak iets subjectiefs is zal ik alle voedingswaren een gloeiende rand geven met een kleur. Zoals:

Vervolgens wordt er duidelijk aangegeven welke smaak er bij welke kleur hoort.

Zoals je ziet ben ik hier nog niet klaar mee maar ik laat het even rusten.

maandag 8 november 2010

Maag achtergrond - tekenen

3 sbu

Ik heb van het weekend weer de tijd genomen om een achtergrond te maken voor een level. Ik ben hier vrij lang mee bezig geweest aangezien dit plaatje niet symmetrisch is. Ik heb er heel veel werk aan gehad om het maagsap realistisch te laten lijken maar ik ben er nog steeds niet zo blij mee. Waar ik ook niet zo blij mee ben zijn de plooien ik vind ze heel hard en te gecartooniseerd overkomen. Ik heb er dus twee gemaakt maar weet nog niet welke ik van de twee kies. Waar ik wel heel tevreden mee ben is dat ik ondertussen alle lagen een naam heb gegeven wat het werken inderdaad veel handiger maakte en ik heb nog veel meer knopjes gevonden en begin steeds meer sneltoetsen te gebruiken.

Voor de volgende keer wil ik het proces proberen te filmen omdat ik denk dat dat er zoo super leuk uitziet!

zondag 24 oktober 2010

Mond achtergrond - Tekenen

3 Sbu
Ik heb de achtergrond van het mondlevel gemaakt. Het heeft zoveel tijd gekost omdat ik veel heb gewerkt met overgangen. Ik verwacht van tevoren ook al dat de achtergronden meer tijd zullen innemen als de objecten. Ik ben begonnen op papier. Ik vond het heel moeilijk om van het hoekige imago van de tanden af te komen. Maar na flink wat overdoen is het me gelukt.
Vervolgens heb ik maar de helft overgetrokken van de tekening en er goed op gelet dat al mijn vormen sluiten.
 En na heel wat werk. Met behulp van nieuwe en oude technieken en flink wat overgangen heb ik de helft ingekleurd. Vervolgens heb ik alles gespiegeld en een nieuwe huig getekend. Ook heb ik de papillen wat verplaatst om het nog asymmetrisch te maken. Ik weet niet of ik nog gaatjes in de tanden wil maar voorlopig ben ik echt heel trots op he eindresultaat.

woensdag 20 oktober 2010

Guide - Tekenen

4 sbu

Ja.. Het heeft met echt 4 sbu gekost om deze plaatjes te maken en in te kleuren. Ik heb de Guide eerst op het papier getekend vervolgens heb ik ze overgetrokken met Oost-Indisch inkt.
Wat ik hier heb geleerd is dat ik alle vlakken moet sluiten anders wordt het heel lelijk. Wat ik hier ook heb geleerd is dat symmetrie heel belangrijk is en dat ik niet mijn best moet doen op het hele plaatje als ik maar het halve plaatje gebruik. Ik heb ook geleerd dat ik rondjes en rechte lijnen beter kan doen op de computer en ook daar niet te veel tijd in moet stoppen.

Vervolgens heb ik volgens deze tutorial  gedaan omdat manga tekenaars veel gebruik maken van de combinatie tekenen op papier en inkleuren in photoshop.
Wat mij hier heel veel tijd heeft gekost is dat ik op zoek was naar een knopje dat Channels heet. Maar ik kwam er veel te laat achter dat deze niet bestond in mijn photoshop versie. Verder heb ik wel veel geleerd van de tutorial. Dat het beter is om de kleuren in andere lagen aan te brengen. Dat er een knopje is die alle lijnen nog zwarter maakt etc. Wat mij ook heel veel tijd heeft gekost is het aanbrengen van schaduw in de Guide.  Want hoe meer donkere tinten ik aanbracht hoe sterker je het verschil zag. Ik heb er uiteindelijk een grote Blur overheen gegooid wat het toch weer een realistische effect gaf. 

Ik heb ook een bewegende mond gemaakt voor als de Guide iets uitlegt. 

Ik heb veel geleerd en hoop dat ik volgende keer flink wat tijd kan besparen


maandag 18 oktober 2010

Storyboard

2 sbu

Bovenaan mijn lijstje stond het maken van een storyboard en dat heb ik vandaag gedaan. Ik heb een groot wit vel gevonden en allemaal evengrote stukjes papier uitgeknipt. Ik hoefde er niet zo lang over na te denken want het zat allemaal al in mijn hoofd.

Als je op deze link klikt krijg je het beste beeld

zondag 17 oktober 2010

Teken programma's

1 sbu

Omdat ik vooral op de computer moet tekenen ben ik wat programma's langs gegaan waarmee je op de computer kan tekenen. Ik gebruik al jaren Photoshop van Adobe. Maar ik wilde wel eens kijken wat er nog meer op de markt was. Ik heb overal geprobeerd hetzelfde soort poppetje te creëren. 









Dit programma is een soort opgevoerde paint. Je werkt met lagen en heeft vrijwel dezelfde soort knoppen. Het werkte snel en handig maar ik ben beter gewent. Wat ik wel prettig vond was dat de meeste snelknoppen hetzelfde zijn. Ik heb de afbeelding gevuld met stipjes want ik kon verschillende figuurtjes kiezen. Cijfer 7


Ik vond het wel een schattig programma. Het belangrijkste is hier dat je met verschillende soorten kwasten kan werken. Je kan penselen, krijtjes, paintbrushes etc. gebruiken om een kunstig effect te krijgen. Wat ik ook heel belangrijk aan dit programma is dat je de hoeveelheid Blur kan instellen. Waar ik bang voor ben is dat ik te veel moeite zal hebben dit programma onder de knie te krijgen omdat het vooral draait om de soorten penselen. Cijfer 8.5

Deze online applicatie is alleen voor zeer vaardige kunstenaars. Elke streep die je zet is onuitwisbaar. De kleuren waar je uit kan kiezen zijn heel beperkt. De breedte van je penseel hangt af van de snelheid dat je het op papier zet. Waar je zeer vaardig voor moet zijn. Dit is geen programma voor mij. Maar het is zeker de moeite waard om te checken omdat het programma opslaat welke handelingen je gedaan hebt en als een filmpje voor je kan afspelen. Cijfer 5

Ik kwam dit programma tegen en ik vond het wel even leuk om te bekijken. Je krijgt kant en klare picasso onderdelen die je in het canvas moet plaatsen. Het was gewoon leuk om te kijken wat het resultaat zou worden. Dit programma is natuurlijk helemaal niet geschikt. De kleuren zijn te beperkt. De mogelijkheden ook. Cijfer 3


Deze kon ik ook echt niet laten liggen om te proberen. Het is wel een heel vermoeiend programma want je moet voor elk stipje/streepje apart klikken. Ik vind het resultaat best wel meevallen. De mogelijkheden zijn groter dan die van Picassohead maar nog steeds heel beperkt. Je kan bijvoorbeeld niet de kleur wit gebruiken  of de vorm van de kwast. Wel leuk als je kinderen iets wil leren over van Gogh. Cijfer 4


Dit is een applicatie van de site Deviateart.com. Dit is een site van kunstenaars en artiesten in elke richting. Maar de kunstenaars zelf hebben moeite met de besturing van dit programma. Ik dus ook. De soorten penselen zijn heel erg beperkt. Het programma werkt niet prettig en kan niet eens geometrische vormen tekenen. Ik heb hier maar weinig mooie kunstwerken van gezien. Cijfer 4


Dit is een super mooi programma. Er heeft hier een groep mensen voor een lange tijd heel hard aan gewerkt. Maar het enige wat je hiermee kan trekken is Swirls. Als je daar naar opzoek bent is dit the place to be maar ik wil gewoon kunnen inkleuren. Maar de kunstwerken die je hiermee kan maken zijn super indrukwekkend. Ik denk dat ik dit programma zeker meer ga gebruiken maar niet voor het maken van mijn game. Misschien voor het maken van mijn hoesje of diploma. Cijfer 7


Conclusie
De conclusie is dat ik toch veel liever werkt met Photoshop want zij krijgt van mij een cijfer 10. Ik ben met dit programma het meest getraind en ze geeft me de meeste mogelijkheden. Het plan is dat ik de afbeeldingen op papier maak en vervolgens inkleur op de computer. Ik ben super benieuwd en ga er deze vakantie veel aan werken. 

donderdag 14 oktober 2010

Torso

1 sbu

In het biologielokaal staat een Torso van het menselijk lichaam. Ik kijk er al dagen naar met jeukende vingers. Ik heb gister toestemming gevraagd en mocht er vandaag een uurtje mee "spelen". Het heeft heel erg geholpen om alle organen in mijn handen te houden. Al leken de kleuren me niet erg realistisch. Ik heb foto's gemaakt en aantekeningen. Vervolgens heb ik netjes bedankt voor het lenen. Dit zijn mijn aantekeningen:

Mond

  • De mondholte en de neusholte sluit bijna naadloos aan
  • Er zit veel meer bot in de tand+mondholte dan ik dacht
  • Er zitten wel heel veel grote papillen op de tong
  • Het grootste deel van de mondholte is de tong als de mond gesloten is

Slokdarm

  • In dit geval lijkt de slokdarm geel en soms zelfs blauw. Ik denk dat hij deze kleuren heeft gekregen voor de duidelijkheid en niet echt zo is.
  • Rond de nek zitter er opvallend veel klieren omheen. (lymfeklieren etc.)
  • De spieren zijn in de lengte verdeeld over de  slokdarm.
  • De slokdarm gaat achter langs het hart en de longen
Maag






  • Aan de buitenkant van de maag bevinden zich veel bloedvaten.
  • De maagwand is vrij dik en donker rood
  • De maag heeft een hele licht zalmroze kleur
  • De maagplooien zijn niet in de lengte of breedte zoals ik dacht maar random
Endeldarm
  • De alvleesklier is langgerekt en lijkt net op een blad met bladnerven.
  • De endeldarm loopt onder een bocht
  • Hier beginnen de darmvlokken al
  • De endeldarm heeft dezelfde kleur als de maag
Dunne darm










  • Van buiten is de dunne darm ook zeer roze maar heeft verschillende tinten.
  • Er valt geen patroon/doolhof te ontdekken in de ligging. Ze zijn gewoon all over the place
  • De achterkant is heel rustig en bestaat vooral uit spieren
  • De dunne darm is twee keer zo groot als de maag
Blinde darm
  • De blinde darm heeft een mooie vorm
  • Hij is bijna afgesloten van de rest van de darm op een klein openingetje na
  • De wand is goed geplooid maar anders als in de maagwand
  • Deze kleur is anders dan van de maagwand 
  • De blinde darm dooft uit naar een slangetje en is eigenlijk best groot.
Dikke darm








  • De dikke darm is donkerbruin en zelfs bijna paars
  • In de lengte loopt er een soort van witte streep doorheen.
  • Aan de achterkant komt de blinde darm en de dikke darm richting de endeldarm bijna samen
  • De dikke darm loopt tot ver naar achter terwijl de rest van de spijsvertering zich aan de voorkant van het lichaam plaatsvindt
Endeldarm
  • De endeldarm heeft langerekte plooien in tegenstelling tot die van de maag.
  • De endeldarm is een soort wachtkamer en heeft twee deuren