dinsdag 25 januari 2011

Muziek maken

0.5

Ik ben begonnen met het maken van muziek voor mijn game. Ik wil de muziek redelijk levensecht maken maar bij de minigames cool en leuk. Ik heb dit programma gevonden waarmee je muziek kan combineren. Ik kan al werken met dit soort programma's omdat ik hier ooit een cursus voor heb gevolgd en een wedstrijd mee heb gewonnen. 

Ik heb vandaag in een half uurtje twee achtergrond muziekjes kunnen maken. Een voor in de maag en een voor in de dunne darm. Ik heb muziek van stromend water gecombineerd met muziek van borrelende magen. Hiervoor moest ik veel luisteren naar muziek met water om te kijken of deze wel of niet geschikt zijn. Hierdoor moest ik ironisch genoeg vaak naar de wc.
Dit is het resultaat van een halfuurtje werk en beetje combineren van verschillende effecten.

Maag



Dunne darm


donderdag 20 januari 2011

Gesprekje bijna klaar

0.5 sbu

Ik heb daarnet een gesprekje gehad met meneer van der Velden. We hebben de resultaten van de toets besproken en tot de conclusie gekomen dat we toch maar een hele kleine steekproef heb gedaan. Verder hebben we besproken wat we van mevrouw Kobussen kunnen vragen voor een klein verslagje over mijn prestatie als een soort evaluatie. Ik heb mijn enquête uitgeprint en meegenomen en hij heeft er even naar gekeken. Ik heb verteld over mijn ervaringen en wat ik denk dat mij nog te doen staat. Ik vroeg wat hij precies van mijn verslag verwachtte en hij zei dat het goed genoeg is om het verslag op het weblog te houden. Ik denk dat het wel meer kost, zeker als ik me wil opgeven voor een wedstrijd. Verder heb ik gevraagd of hij een beetje Gamemaker kan leren zodat hij kan kijken hoe ik mijn spel heb geprogrammeerd en het op de juiste waarde kan schatten. Al zei hij dat hij dat hij daar geen probleem in zag.
Tenslotte was zei hij dat hij blij was dat ik mijn profielwerkstuk zo serieus neem.

De volgende stap is een conclusie schrijven en het vragen van een verslagje van mevouw Kobussen.

Ik vind het leuk om nog even te vertellen hoe mijn site/spel bezocht wordt:

Dit blog is sinds hij online is gezet 
337 keer bezocht
het spel is:
139 keer gespeeld
en de enquête is 
48 keer ingevuld

dinsdag 18 januari 2011

Les geven --{Theoretisch}--

1 sbu

Vandaag heb ik mijn theoretische les gegeven met de powerpoint die ik gister heb gemaakt.
Ik vond het heel spannend en het was heel anders dan de vorige keer. De kinderen waren opvallend lief en oplettend. Er werd weinig gekletst en ik werd heel serieus genomen. (Wat ik totaal niet verwachtte) Ik heb mijn verhaal kunnen doen zonder te veel te stotteren. Ik denk dat ik toch iets te snel praatte maar ik dacht de hele tijd: ga ik niet te langzaam?  De kinderen hebben de toets heel serieus ingevuld. Het was doodstil en er werd niet overlegd. Aan het einde van de toets merkte ik op dat er veel rumoer was omdat de meeste mensen klaar waren. We hebben rustig gewacht tot iedereen klaar was en hebben het klassikaal besproken. De leerlingen hebben hun blad met hun buurman verwisseld en elkaar nagekeken. Ik heb de mensen de beurt gegeven om het antwoord te geven(Wat heel moeilijk is om objectief te doen). Toen de cijfers toch wel erg hoog lagen begonnen kinderen te vragen of dit cijfer kon meetellen voor hun cijfer lijst. Na een half uurtje heb ik iedereen vriendelijk bedankt en was de les afgelopen.

Conclusie:
Deze toets is beter gemaakt dan de game klas met een gemiddelde van:
9,3103448 ofwel 9,3
De leerlingen waren wel duidelijk teleurgesteld dat ze geen game mochten spelen. Weet niet zo goed wat voor een conclusie ik hieruit moet trekken. Het cijfer kan door heel veel verschillende dingen beïnvloed zijn en dit cijfer is niet de enige factor waaruit ik mijn eindconclusie kan trekken.

maandag 17 januari 2011

Powerpoint

3 sbu

Ik heb vandaag mijn powerpoint gemaakt die ik wil gebruiken in de theoretische les. Ik heb hier tegenop gekeken omdat dit veel minder leuk is dan het geven van een les met een game. Ik alle tekst die ik in de game heb gebruikt uitgeprint en zo veel mogelijk in mijn presentatie geplaatst. De hoeveelheid informatie zo veel mogelijk gelijk te krijgen in beide lessen maar dat is heel erg moeilijk.

Ik heb voor een groot deel dezelfde plaatjes gebruikt om geen voordeel voor de ene of de andere partij te creëren.

Eerst heb ik alle slides gemaakt. Twee per niveau en twee extra voor de slokdarm en de twaalfvingerige darm. Verder heb ik er nog wat weetjes in gestopt. Aan het einde heb ik de animaties ingevoegd.

Ik heb de toets zo bewerkt zodat de bonus vraag: 'Denk je dat je iets hebt geleerd van de 'Van mond tot kont'?' er niet meer in zit. Ik heb deze versies aan mevrouw Kobussen gegeven om deze te kopiëren.

Ik heb ook een paar keer de presentatie geoefend en thuis doe ik er ongeveer 10 minuten over. De volgende stap is dat de leerlingen de toets maken en daarna (op verzoek van mevrouw Kobussen) gaan we de toets KLASSIKAAL nakijken.

Ik vind deze presentatie veel spannender dan mijn game les omdat ik toch voor een volle klas mijn verhaal moet staan houden in plaats van instructies te geven.

vrijdag 14 januari 2011

Les geven --{Game}--

1 sbu

Vandaag heb ik een les gegeven in 1G met mijn game.

Ik was al om 7.30 uur op school. Ik had er heel veel zin in maar vond het toch wel spannend. Ik ben nog nooit zo vroeg op school geweest en alle gangen waren leeg wat heel absurd was. Ik was zo vroeg op school omdat ik Mevrouw Kobussen niet had gesproken gister en ik bang was dat er misschien misverstanden zouden ontstaan. Als ik zo vroeg was kwam ik haar misschien tegen en konden we nog dingen bespreken. Achteraf bleek dit helemaal niet nodig te zijn. Het lokaal F1 ging open en ik ben alvast aan de slag gegaan met het opschrijven van de website en mijn naam etc.

Toen de kinderen aankwamen heeft mevoruw Kobussen tegen de kinderen gezegd dat ze een laptop moesten pakken (Ik wist al dat ze de laptops had gereserveerd dus daar hoefde ik me geen zorgen meer over te maken). De kinderen waren heel benieuwd wat er ging gebeuren maar kwamen naar mij toe alsof ik een echte lerares was met meldingen zoals: 'Mijn vriendinnen komen straks te laat omdat hun fiets is gestolen', 'Ik ben mijn boeken vergeten is dat erg?' en 'Wat gaan we doen vandaag?' . De les werd ingeleid door mevrouw Kobussen en toen mocht ik het overnemen. Ik heb verteld wat een profielwerkstuk is en dat we vandaag een computerspel zouden spelen dat ik zelf heb gemaakt. Dat bracht al veel goed rumoer. Er waren computers die moeite hadden met het opstarten van het spel maar de kinderen hadden geen problemen om samen een laptop te delen.
Ik vond het heel leuk om te zien dat de kinderen met elkaar gingen overleggen en ,als ze er niet uitkwamen, vertelden waar de minigames verstopt zaten. Er waren heel wat kinderen die erachter waren gekomen dat de ogen de muis volgden en lieten het poppetje scheel kijken. Wat duidelijk te zien was in het verschil in tempo. Er waren mensen die niet uit de minigames kwamen of ze niet konden vinden. Al vrij snel zaten een aantal kinderen al in de dunne darm terwijl andere nog maar bij de mond waren. Ik had hierop gerekend en had een wachtwoord ingesteld. Wat ik ook leuk vond om te zien is dat de kinderen de minigames vaak echt leuk vonden en het niet erg vonden om de minigame overnieuw te doen als ze de minigame net niet hadden gehaald. Verder waren er ook kinderen die hoewel de uitgang al was weergegeven dat de leerlingen toch even bleven hangen om alle feitjes te verzamelen.

conclusie:
De toets is heel goed gemaakt. Dit kan zijn omdat de toets niet zo moeilijk was of omdat ze echt iets hebben geleerd. Dat kunnen we zien na de volgende les. Het gemiddelde van deze klas is:
8,884615385 ofwel 8,9
Er zijn geen cijfers onder de 7 gehaald. De laatste vraag van de toets was:
Denk je zelf dat je iets geleerd hebt van deze toets?
Hierop heeft 100 procent JA geantwoord!
Een aantal leerlingen hebben ook de enquête ingevuld en reacties hieruit zijn:

Het is heel grappig, maar je leert er ook iets van


Ik weet nu meer over mijn lichaam


De minigames waren te makkelijk


De minigames waren te moeilijk


Ik vond het leuk, het duurde niet lang om te spelen dus bleef het leuk

Dit is leuker dan de gewone biologieles

Fantastisch gemaakt!

Ik wil ook nog een spel in een ander deel van het lichaam

Ik ben nu heel benieuwd wat de resultaten zijn van de andere klas!

donderdag 13 januari 2011

Toets maken + Laatste puntjes

1 sbu

Ik heb het spel afgerond. Ik heb geprobeerd eruit te halen dat je twee keer dezelfde minigames kan spelen maar dit is niet gelukt maar dit was ook niet zo belangrijk. Verder heb ik een wachtwoord (gymnasium) ingesteld zodat de kinderen een toets MOETEN maken en ze niet ondertussen dingen kunnen opzoeken. Verder heb ik alle tekst die aanwezig is in het spel op een a4tje gezet en deze doorgelezen.

3 sbu

Ik heb ook de toets geschreven. Ik heb aan de huiskamertafel de tekst doorgelezen en ondertussen aantekeningen gemaakt. Ik was er natuurlijk al dagen mee bezig wat ik in de toets zou stoppen. Vervolgens heb ik alle vragen met behulp van Indesign in een a4tje gepropt. Verder heb ik een schematische tong gemaakt voor een vraag over de smaken en ik heb een pijl gemaakt in de tekening van de torso. Verder heb ik het bestand meerdere keren uitgeprint om te kijken of de regels ver genoeg uit elkaar stonden om op te schrijven. Vervolgens heb ik een nakijkvel gemaakt met onderaan het wachtwoord zodat de kinderen het spel opnieuw kunnen spelen, naar de weblog gaan of de enquête kunnen invullen.

dinsdag 11 januari 2011

vKtM 5.0 en cijfers

1 sbu

Ik had vandaag 18 kaartjes meegenomen en ik kwam met -1 kaartjes thuis. Ik ben druk aan het propaganderen en ben heel trots dat het spel al keer 82 is gespeeld.

Ik wil toch een greep doen uit de dingen die uit de enquête komen:

mooie graphics, humor, educatief

Wat zou je graag anders zien? Ehmm..niks?

Vond het er prachtig uitzien. Leuke manier om feiten te leren

Ik mis leuke muziekjes

Het poppetje kreeg laarsjes aan, maar had helemaal geen voetjes haha^^

Superleuk en knap dat je dit doet hoor

Het is niet echt níet goed, maar misschien moeten de plekken waar de muis verkleuren iets groter omdat het wat lang duurt om deze plekken te vinden

Ik dacht eerst dat het saai zou zijn, maar de minigames waren afwisselend genoeg om mijn aandacht erbij te houden.

Heb je wat geleerd? Ja, ik wist er eigenlijk niets van!

Nou daar krijg ik toch wel een warm gevoel van binnen! Ook vind ik het de moeite waard om te laten zien wat voor cijfer de mensen mijn project geven:

Toch heb ik, nog dingen die ik heb aangepast:
  • Spellingsfouten
  • Miniguides met items
  • Een optionele exit
  • Geen dubbele punt
  • Grotgame met een eindtekst
  • Een snellere smiley
  • Een iets anders geformuleerde vraag. 
  • Gewone ogen in het laadscherm.