donderdag 30 september 2010

Beoordeling 1a

2 Sbu

Voor 1 oktober moet Beoordeling 1a worden ingeleverd.
Het houd eigenlijk in wat ik van plan ben en waarom.
Dus hier is mijn beoordeling 1a


Beoordeling 1a
Wat ik graag wil onderzoeken is of kinderen beter leren uit een game dan in een klassikale les. Ik heb nagedacht over welke vakken ik leuk vond om te behandelen. Ik dacht aan kunstgeschiedenis of aan biologie omdat ik dat zelf de leukste lessen vind. Ik heb uiteindelijk gekozen voor het biologie onderwerp omdat ik dat onderwerp het beste kan indammen en ik denk dat de spellen veel avontuurlijker worden.
Ik wil graag een computerspel maken dat een deel van de les inneemt en ze iets leert over de spijsvertering. Ik heb de spijsvertering gekozen omdat dit onderwerp niet te moeilijk is en je dit onderwerp in een spel kan weergeven als een reis. Mijn doelgroep wordt groep acht tot tweede klas. Omdat de theorie hier nog vrij oppervlakkig is en het is moeilijk om een zesde klas aan diepgang in een game te stoppen. Het is moeilijk om diepgang in een spel te stoppen omdat ik denk dat diepgang veel tekst vereist en in een game wordt vaker op het spel gelet dan op de tekst. Ik denk dit op te lossen door in mijn spel zo min mogelijk tekst te gebruiken. En zodra er sprake is van tekst dit voor te laten lezen. Ik wil daarom mijn onderzoeksvraag als volgt formuleren:
Kan het computerspel een theoretische biologieles over de spijsvertering vervangen?
Het probleem is dus dat je een theoretische biologie les hebt die bestaat uit vertellen en lezen. Dit wordt over het algemeen als saai ervaren. Ik denk dat ik met het computerspel wat ik ga maken het praat en leesgedeelte kan vervangen door een computerspel. Ik ben van plan dit te testen door zelf een computerspel te gaan maken met behulp van het programma Gamemaker van Mark Overmars. Dit programma beheers ik al ruim 6 jaar en ik gebruik het wekelijks omdat ik een paar spellen ,gemaakt door leerlingen met dit programma, na te kijken. Het heeft heel veel mogelijkheden, als me een bepaald deel niet lukt ken ik genoeg mensen en bronnen die me kunnen helpen. Desnoods kan ik me toeleggen op het officiële Gamemaker Forum met allemaal super slimme mensen die de software zeer goed beheersen. Vervolgens wil ik de game spelen met een klas waarna ze zelf de les kunnen beoordelen en ik kijk dan wat ze van de les hebben opgestoken. Hoewel de resultaten van het op deze manier onderzoeken niet zeer betrouwbaar en  subjectief zijn is dit het meest grootschalige wat ik me kan bedenken.
In de zomervakantie en daarna heb ik me zeer verdiept in het onderwerp. Ik heb verschillende  programma’s bekeken en boeken gelezen geschikt voor de doelgroep. Ik heb gekeken hoe zij hun stof leuk maken en wat er de kinderen wordt geleerd. Ik ben zelfs naar het museum Corpus geweest om een reis door het lichaam te maken. Hier heb ik veel vragen gesteld en veel geleerd.
Terwijl ik deze bronnen raadpleegden keek ik naast de basis van de spijsvertering ook naar de weergave van de organen. Waarin ze verschilde en waarin ze overeenkwamen. Ik heb ook een programma gezien waar in een echt gastronomisch onderzoek werd gedaan en je in het lichaam kon kijken. Het grootste verschil wat ik zag was het kleurgebruik. In het lichaam zijn alle organen van binnen een tint van rood. In de meeste bronnen die ik heb geraadpleegd waren alle organen een meer levendigere kleur rood.
Ik heb ook gezocht naar metaforen die de stof snel vatbaarder maakten. Zoals: de darmvlokken zijn als vingertjes van een anemoon en je lever is als een soort zuiveringsfabriek.
Ik heb ook gekeken naar hoe ze het leren leuk maakte. Vaak zag ik een mix van humor en dialoog. Het verstoppen van informatie maar dan toch meerdere keren herhalen bleek te werken. Bij the magic schoolbus bijvoorbeeld is het woord Esophagus (slokdarm) minstens 4 keer gezegd omdat het zo’n moeilijk woord is. Wat ik ook zag was aan het eind gewoon kort herhalen wat je allemaal hebt gehad. In het museum merkte ik ook dat ze je het gevoel wilde geven dat je in een attractie zat met behulp van Efteling-achtige muziekjes. Ook dat kan ik proberen toe te voegen.
Verder heb ik nog gekeken of het mogelijk was ook de weg van de urine te laten zien maar ben erachter gekomen dat dit zeer veel moeilijker wordt en dat deze stof pas behandeld wordt aan het einde van de zesde klas VWO. Dus dit zal ik niet behandelen.
Dingen die ik nog moet onderzoeken zijn;
  • Welke plaatjes en animaties zal ik gebruiken voor het computerspel?
  • Welke muziek is geschikt en kan ik gebruiken voor het computerspel?
  • Zitten er fouten in mijn spel en wie kan ik vragen het spel te debuggen?
  • Welke stof wil ik behandelen in het computerspel en is deze stof correct?
  • Vinden de leerlingen leuk om het spel te spelen?
  • Kan mijn spel op elke computer gespeeld worden?
  • Wat hebben de leerlingen geleerd van het spelen van het spel?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten