donderdag 14 oktober 2010

Torso

1 sbu

In het biologielokaal staat een Torso van het menselijk lichaam. Ik kijk er al dagen naar met jeukende vingers. Ik heb gister toestemming gevraagd en mocht er vandaag een uurtje mee "spelen". Het heeft heel erg geholpen om alle organen in mijn handen te houden. Al leken de kleuren me niet erg realistisch. Ik heb foto's gemaakt en aantekeningen. Vervolgens heb ik netjes bedankt voor het lenen. Dit zijn mijn aantekeningen:

Mond

  • De mondholte en de neusholte sluit bijna naadloos aan
  • Er zit veel meer bot in de tand+mondholte dan ik dacht
  • Er zitten wel heel veel grote papillen op de tong
  • Het grootste deel van de mondholte is de tong als de mond gesloten is

Slokdarm

  • In dit geval lijkt de slokdarm geel en soms zelfs blauw. Ik denk dat hij deze kleuren heeft gekregen voor de duidelijkheid en niet echt zo is.
  • Rond de nek zitter er opvallend veel klieren omheen. (lymfeklieren etc.)
  • De spieren zijn in de lengte verdeeld over de  slokdarm.
  • De slokdarm gaat achter langs het hart en de longen
Maag






  • Aan de buitenkant van de maag bevinden zich veel bloedvaten.
  • De maagwand is vrij dik en donker rood
  • De maag heeft een hele licht zalmroze kleur
  • De maagplooien zijn niet in de lengte of breedte zoals ik dacht maar random
Endeldarm
  • De alvleesklier is langgerekt en lijkt net op een blad met bladnerven.
  • De endeldarm loopt onder een bocht
  • Hier beginnen de darmvlokken al
  • De endeldarm heeft dezelfde kleur als de maag
Dunne darm










  • Van buiten is de dunne darm ook zeer roze maar heeft verschillende tinten.
  • Er valt geen patroon/doolhof te ontdekken in de ligging. Ze zijn gewoon all over the place
  • De achterkant is heel rustig en bestaat vooral uit spieren
  • De dunne darm is twee keer zo groot als de maag
Blinde darm
  • De blinde darm heeft een mooie vorm
  • Hij is bijna afgesloten van de rest van de darm op een klein openingetje na
  • De wand is goed geplooid maar anders als in de maagwand
  • Deze kleur is anders dan van de maagwand 
  • De blinde darm dooft uit naar een slangetje en is eigenlijk best groot.
Dikke darm








  • De dikke darm is donkerbruin en zelfs bijna paars
  • In de lengte loopt er een soort van witte streep doorheen.
  • Aan de achterkant komt de blinde darm en de dikke darm richting de endeldarm bijna samen
  • De dikke darm loopt tot ver naar achter terwijl de rest van de spijsvertering zich aan de voorkant van het lichaam plaatsvindt
Endeldarm
  • De endeldarm heeft langerekte plooien in tegenstelling tot die van de maag.
  • De endeldarm is een soort wachtkamer en heeft twee deuren


Geen opmerkingen:

Een reactie posten