woensdag 15 december 2010

Beoordeling 2

Mijn onderzoeksvraag is: Kan het computerspel een theoretische biologieles over de spijsvertering vervangen? Ik ben van plan dit te onderzoeken door een les te gaan geven in twee eerste klassen. Ik ga in de ene klas een klassikale les geven van een kwartier en ze vervolgens een toets geven. De les zal een soort presentatie zijn met een powerpoint en er wordt geschreven op het bord. Het belangrijkst is dat de leerlingen zich zo gedragen als ze in een normale les zouden doen en dat ze een beperkte voorkennis hebben van het onderwerp. In de andere klas zal ik de kinderen alleen vertellen hoe ze de game kunnen spelen en dat ze de game moeten spelen hier zal geen powerpoint of lang luisteren voor de kinderen aan te pas komen. Ook deze leerlingen moeten beperkte voorkennis van het onderwerp hebben. Nadat de leerlingen in staat zijn te laten zien dat ze de game hebben uitgespeeld laat ik ze dezelfde toets doen als de leerlingen van de klassikale les maken. Vervolgens kan ik de resultaten vergelijken. Ik kan niet bewijzen dat de leerlingen beter leren van de ene of de andere methode maar ik kan wel laten zien dat er een verschil of een overeenkomst in niveau is. Ik denk dat voor een geslaagd onderzoek de resultaten op hetzelfde niveau moeten liggen. Natuurlijk kan ik aan de leerlingen zelf vragen of ze wat geleerd hebben. Er is natuurlijk niet altijd te checken of ze de waarheid spreken. Maar wel handig voor vergelijking.
Ik wil nog een keer benadrukken dat het meten van maar twee klassen geen betrouwbare metingen kan geven. Er zijn heel veel factoren die de meetgegevens beïnvloeden. De leerlingen kunnen hun dag niet hebben. De leerlingen worden afgeleid. De leerlingen verdenken van te voren dat ze een toets krijgen en gaan extra veel opletten. De leerlingen hebben ooit een spreekbeurt gedaan over dit onderwerp. De leerlingen zijn op de hoogt van mijn onderzoek. enzovoort. Het zijn gewoon te veel factoren om op te noemen. Een labsituatie zal ik nooit kunnen bereiken.
Voor het geven van de lessen heb ik voor iedere leerling een laptop nodig. Ik kan de game ook zo programmeren dat je de game met twee personen kan spelen maar dat zal geen hoge prioriteit hebben aangezien bij ons op school genoeg laptops zijn voor de leerlingen. Verder heb ik voor alle leerlingen een toets op papier nodig die ze kunnen maken. Het is de bedoeling dat de leerlingen deze toets alleen maken maar het zou geen ramp zijn als ze samen deden. Bij de laatste optie heb ik alleen minder meetresultaten.
Maar om de leerlingen een game te laten spelen moet ik eerst de game maken. Ik houd nauwgezet bij welke informatie ik in de game stop zodat ik de leerlingen dezelfde informatie in de klassikale les kan geven.
Voor het maken van de game heb ik zelf een computer nodig. Verder heb ik altijd een USBstick met mijn documenten bij me. Op de computer heb ik Photoshop staan om de plaatjes te maken en Gamemaker om de game te maken. De plaatjes die ik eerst schets maak ik  in potlood en vervolgens trek ik deze over met oost Indische inkt. Ik scan ze in met de scanner om ze vervolgens verder op de computer te bewerken.
Het maken van de game kost vrij veel tijd in het begin en het lijkt alsof het niet opschiet. Maar in het maken van een game verschijnen de obstakels in de eerste fasen. De volgende fasen zijn vooral kopiëren van de vorige. 
Voor het maken van een game maak ik gebruik van een paar belangrijke bronnen.
·         wiki.yoyogames.com Dit is een speciale wikipedia speciaal gemaakt voor gamemaker. Hier heb ik mijn informatie binnen handbereik. Ik zal me hier begeven als ik bijvoorbeeld niet weet welke variabele ik nodig heb in draw_set_color() en als ik wil weten of de actieblokken ook een GameMakerLanguage (GML) variant hebben zoals instance_destroy()
·         gmc.yoyogames.com Dit is een forum met een verzameling van allemaal super fanatieke gamemakers. Als ik al weet hoe iets eruit gaat zien maar ik weet niet hoe ik dat moet programmeren dan ga ik naar dit forum. Vaak is mijn vraag al een keer gesteld en kan ik kijken wat er geantwoord is. Maar als ik zelf een vraag stel is deze binnen twee uur beantwoord en afgesloten. Veel mensen denken dat dit kopieren is maar daar ben ik het niet mee eens. Er is een zekere handigheid nodig voor het omzetten van de gegeven code naar een code die jij nodig hebt. Bijvoorbeeld.
if (pos<string_length(text)) {pos+=1/steps_between_each_character}
draw_text(x,y,string_copy(text,
1,pos))
Naar
if text=1
{draw_set_color(c_white)
draw_set_font(font0)
if (pos
draw_text(x,y,string_copy("hallo",1,pos))}

Zoals ik in de planning heb aangegeven ben ik van plan deze twee lessen te geven op vrijdag 14 januari. Dat betekend dat ik in de vakantie hard kan werken aan mijn game en hem in de eerste weken van het jaar kan laten testen door andere mensen. Mijn vrienden staan te springen om het spel een keer uit te proberen en het helpt vaak bij het afstellen van het niveau en het verwijderen van spellingsfouten.
De bronnen die ik heb gebruikt voor het verzamelen van de theorie zijn niet allemaal even betrouwbaar. Persoonlijk heb ik weinig vertrouwen in mijn bron: Meijers, Hein (2009) Encyclopedie van nutteloze feiten: Deze 1111 dingen wilt u echt niet weten. Amsterdam: Contact. Maar het geeft wel een leuke afwisseling van mijn leerzame feitjes en brengt alles wat luchtiger. Maar ik zou zeker niet alle feiten durven gebruiken. Mijn andere bronnen zijn vooral kinderboeken of boeken gericht aan de doelgroep. Zo ben ik erachter gekomen welk niveau redelijk is en dat de kinderen niet zitten te wachten op het actieve transport van suikers en vetzuren door de wanden van de microvillii van de darmplooien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten